Sunday, May 29, 2011

kerja

malam, semasa bapak sibuk buat kira-kira di atas katil.

"ayah, Kiah (bukan nama sebenar aku) nak kerja kat sabah boleh tak? give me 2 years."
"boleh. gaji rm4000 kan? rm500 bayar kereta, rm500 untuk mama, rm500 untuk ayah. baru rm1500. ada lagi rm2500. kat sabah nanti kau beli la kereta lain. nanti duit sekolah untuk adik-adik pun kau support sekali."

itu cara halus bapak tak mahu aku pergi. ataupun kalau betul-betul ikut kepala degil aku, pindah saja. bila lagi nak buat bapak rasa rindu separuh mati kat anak sendiri? sebenarnya, bapak tak mahu aku jauh dari dia. tapi untuk berkata, "tak boleh" kepada aku bunyinya seakan-akan berat.

2 comments:

ghost said...

besar gaji tuh..

kata kat ayah,"jangan risau,untuk diri sendiri tidak perlu...".

pemerintah kuku besi said...

ghost :
itu yang dia kira kt calculator. realitinya lain.